• InnerPeace Veldweg 3

Een positieve flow door dankbaarheid


Heb je het gevoel dat je in een neerwaartse spiraal bent beland? Of heb je het gevoel dat je je 'flow' niet meer te pakken krijgt? Dan kán het helpen om je focus te verleggen. Om even stil staan bij de mooie dingen die nog steeds in je leven aanwezig zijn, maar die je nu even niet ziet. De oefening in 'dankbaar zijn' kan je daarbij helpen.

Jij bent de regisseur van je eigen leven en alleen jij kunt je leven voor jezelf weer fijn maken. De bedoeling van de dankbaarheidsoefening is dat het je meer voldoening brengt zodat je jezelf leert focussen op het positieve in je leven. Hierdoor breng je je energieniveau weer omhoog, wat je 'flow' ten goede komt. Het dankbaar zijn voor de kleine dingen maakt dat je meer oog krijgt voor alles wat wél goed gaat en mooi is in jouw leven. Je leert automatisch beter relativeren. Het is hierbij belangrijk om even een moment voor jezelf te nemen. Het is een aanrader om dit te doen voor het slapen gaan. Je laat je gedachten over de dag gaan en schrijft daarna op waar je die dag dankbaar voor bent geweest. Door hier wat tijd aan te besteden richt je je aandacht op alles in je leven waar je blij mee bent. Je traint je brein om positiever te zijn. Maak er echt jouw moment van. En... door je dag af te sluiten met wat positiviteit val je waarschijnlijk ook sneller in slaap wat weer bijdraagt aan een goed gevoel over jezelf. Wát je opschrijft, is aan jou. Je kunt opschrijven dat je dankbaar bent dat de zon zich die dag heeft laten zien, dat je iemand hebt kunnen helpen, dat je dankbaar bent dat de dag goed is gegaan of opschrijven dat je dankbaar bent voor de nieuwe baan die je hebt gekregen. Op sommige dagen zal het een uitdaging zijn om iets positiefs te vinden, maar zodra je de smaak te pakken hebt, kun je zelfs op de meest onmogelijke dagen iets moois vinden. Het kan helpen om voordat je begint met schrijven een paar keer ‘dank je wel’ te zeggen. Door die woorden uit te spreken, zet je de energie neer en komen de woorden vanzelf. Neem een schrift/dagboek en begin met een evaluatie. Als je het schriftje vol hebt is het leuk om terug te lezen hoe je je voelde voordat je begon met schrijven. De eerste vragen die je in je boekje kunt schrijven zijn bijvoorbeeld: - hoe voel je je de laatste tijd? - wat gaat er niet lekker in je leven en zou je willen veranderen? - op welke moment voel je je het best?

- hoe voel je je lichamelijk? - waar droom je van?

Daarna kan de dankbaarheidsoefening beginnen. Schrijf de datum op (of de dag van de week) en begin de eerste zin bijvoorbeeld met : 'Vandaag ben ik dankbaar omdat...' en laat de woorden uit je pen stromen :) Succes!