• InnerPeace Veldweg 3

10 tips voor een goede nachtrust



Slaapproblemen. Dit is iets wat wij vaak in de praktijk tegenkomen. Dit kan frusterend zijn, zeker de volgende ochtend!

Niet genoeg slaap zorgt dat je er de volgende dag ‘niet helemaal bij bent'. De gevolgen van niet slapen zijn genadeloos: je gaat meer en vet eten, je ziet er wat minder florissant uit, je bent vatbaarder voor verkoudheid, je kunt emotionele gebeurtenissen minder goed relativeren (hallo ruzie) en je concentrievermogen gaat achteruit.

Melatonine

De reden kan simpel zijn. Een tekort aan melatonine.

Melatonine regelt je dag- en nachtritme, geeft rust en herstelt je lichaam. Zodra het donker wordt, komt er melatonine vrij in je lichaam. Wordt het licht, dan stopt de productie. Melatonine zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt, waardoor het lichaam weet dat het nacht is en gaat rusten. Door ’s avonds naar de tv/computerscherm of telefoon te kijken wordt er minder melatonine aangemaakt. Het blauwe licht van je smartphone ontregelt je biologische klok. Daarom is het belangrijk om zeker een uur voordat je naar bed gaat niet meer naar de tv of je telefoon te kijken, zodat je lichaam zich kan klaarmaken voor de nacht.

TIPS

1. Geen of zo min mogelijk elektronica in de slaapkamer

2. Drink ’s avonds (na 20 uur) geen alcohol of koffie meer

3. Ga niet met een volle maag naar bed

(eet licht als je erge trek hebt: een stuk banaan, wat kersen, dadels, amandelen)

4. Zorg dat je slaapkamer donker is, prettig voelt en koel genoeg is om in te slapen. Een warme slaapkamer zorgt dat je minder goed slaapt.

5. Houd een dagboek bij waarin je al je zorgen op kunt schrijven of wat je de volgende dag wilt doen/onthouden. Dit zorgt dat al deze informatie niet meer de hele nacht door je hoofd spookt.

6. Draai je wekker om (zodat je niet steeds geconfronteerd wordt met de tijd).

7. Doe wat druppels lavendelolie op de polsen of slapen, werkt rustgevend


8. Drink een kop kruidenthee voor het slapen gaan (rooibos, kamille, lavendel, of passiebloem, citroenmelisse of kant-en-klare slaapthee). Vergeet niet naar de wc te gaan ;).


9. Luister naar natuurgeluiden of ontspanningsmuziek. Er zijn ook meditatiecd’s te koop speciaal om je voor te bereiden voor de slaap.

Tip: Slaapprogrammering en diepteontspanning van Dick de Ruiter


10. Er zijn melatonine tabletjes of valeriaan te koop (drogisterij/supermarkt) die je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen.


En bonustip: probeer 's morgens vroeg op te staan, veel buiten te komen en beweeg!

Slaap lekker!